Agilan u gradu i na otvorenom putu


Iz solidno male kubikaže 1330 ccm francusko - nemački inženjeri uspeli su da sklope motor i „izvuku“ pristojnih 140 konjskih snaga što reno megan čini izuzetno agilnim u gradu i na otvorenom putu, a pride nije „žedan“.



Na našim drumovima megan se vozi praktično od prve pa do poslednje četvrte generacije. Vole naši ljudi reno naročito ako je ispod haube agregat 1.5 dCI jer malo troši i prilično je snažan. Benzinci su nekako u drugom planu, jer za razliku od pomenutog nekako više troše i nemaju toliko snage na raspolaganju. Pomenutom trendu došao je kraj,  jer je na scenu stupio novi agregat „sitan“ ali dinamitan koji vraća veru u benzince.



Megan četvrte generacije posle dve sezone eksploatacije dobio je novi agregat sa oznakom 1.3 Tce, koji je lakši i pre svega moderniji od prethodnika. U odnosu na jedan deo proizvođača koji iz slične zapremine motora sa tri cilindra „izvlači“ snagu, pomenuti ima standradno četiri, što je još uvek više po volji velikog broja kupaca. Važno je napomenuti da testirani 1.3 Tce nije evolucija 1.2 Tce već je potpuno priča za sebe.

Poznavaocima prilka svakako je jasno da to podrazumeva veći turbo punjač, zatim promenjivu distribuciju ventila sa hidrauličnim zaustavljanjem, pritisak ubrizgavanja podignut je na 250 bara, tehnologiju “oblaganja” cilindara po ugledu na Nissanov GT-R i još mnogo toga novog.  Informacije radi, 1.3 Tce je razvijen u tri verzije. Najslabija razvija 115 KS i 220 Nm obrtnog momenta, testirani sa 140 KS poseduje za 240 Nm i ostaje najsnažniji sa 160 KS i 260 Nm, kada je u sprezi sa šestostepenim manuelnim menjačem, odnosno 270 Nm sa sedmostepenim automatskim EDC. Što se tiče emisje izduvnih gasova, nivo CO2 ne prelazi 117 g, pre svega zahvaljujući najnovijoj tehnologiji, malo zapremini i nižoj potrošnji, drugima rečima u potpunosti zadovoljava EURO 6 norme uvedene septembra prošle godine.



Prvo prijatno iznenađenje se javlja prilikom aktiviranja agregata, što bi se reklo kada ga upalite. Tišina, prosto da se zapitate da li radi. Sledeći utisak je, da već pri 1.600 obrtaja „traži“ da promenite stepen prenosa, drugim rečima, ponaša se kao da nije benzinac, već dizel. U gradskim uslovima pri brzini od 50 Km/č, bez problema se kotrlja u četvrtom stepenu prenosa od mogućih šest i rado „prima“ gas. Inače menjač je odmeren i precizan, odlično uparen sa motorom, tako da elastičnost nije nikakvo iznenađenje. Čak i u sport modu uz neznatno krešenje dozvoljene brzine kretanja, 1.3 Tce ne prelazi 8 litara potrošnje, što je ruku na srce za poštovanje.

Tek na magistralnim putevima, odnosno na auto-putu do izražaja dolazi ekonomičnost. Na međugradskim drumovima gde je ograničenje 80 Km/č u eko modu potrošnju se spušta na respektabilnih 5 litara na pređenih 100 Km. Auto-put podrazumeva veću brzinu, ali ne preko dozvoljene od 130 Km/č, ali ne i znatno več potrošnju, već oko 6.5 litara. Valja napomenuti još jedan bitan detalj, što je verovatno karakteristično za naše uslove, a to je kvalitet pogonskog goriva, jer isti i te kako utiče na potrošnju. Jedno je šta proizvođač deklariše, a drugo je šta se dešava u realnosti. U našem slučaju nema preteranog odstupanja.



Jednom rečju, motor se jednako efikasno ponaša u bilo kom režimu rada, odaje utisak da je snažan, kultivisan i bez vibracija koje umeju da pokvare utisak. Ništa manje se nije moglo očekivati od novog agregata imajući u vidu iz koje je „kunhinje“ izašao. Jedina uslovno rečeno mana je cena. U zavisnosti od paketa opreme, bazni model možete pazariti počev od 17.390 evra, pa do 23.530 evra kada je u pitanju testirani model.

Benzin Vs dizel

Pojavom pumpi viskog pritiska unazad nešto više od jedne decenije dizel agregati postali su vrlo traženi, da ne kažemo omiljeni kod domaćih ljubitelja auto industrije, naravno sa akcentom na one koju si imali sredstava da budu prvi vlasnici. Ogromna većina u posed pomenutih dolazi, kada ga izgustiraju evropski korisnici. Opšti trend je da i pored nove tehnoligije motori sa unutrašnjim sagorevanjem koje pokreću fosilna goriva, konkretno dizel će ubrzanim koracima otići u istoriju, što direktno beznin vraća u u prvi plan. Nepobitna je činjenica da dizel motor manje troši i da ima veću autonomiju kretanja u odnosu na benzinski, što je za našeg čovek više nego dovoljan razlog da se opredeli za pomenuti. No, pojedini zaboravljaju, dok drugi bez preterivanja nemaju pojma može se reći da ih ne interesuje koliko košta održavanje dizel agregata u našim uslovim, plus što je benzin na pumpama jeftiniji.



Tehnički podaci

Renault Megane 1.3 Tce/140

Motor: Benzin, četri cilindra, turbo punjač

Zapremina: 1330 cm3

Snaga: 140 KS pri 5.000 o/min

Obrtni momenat: 240 Nm pri 1.600 o/min

Menjač: ručni šestostepeni

Pogon: na prednjoj osovini

Dimenzije: 4.359 x 1.814 x 1.447 mm

Međuosovinsko rastojanje: 2.669 mm

Prtljažnika: 434 lit

Masa: 1.205 kg

Rezervoar za gorivo: 47 lit

Ubrzanje 0-100 km/h 9,4 sekundi

Maksimalna brzina 202 km/h

Emisija izduvnih gasova 117 grama CO2/km

Prosečna potrošnja na testu 7,2 lit

Foto: Ž. Radovančev